Lisanssız Üretim Soru/Cevaplar

Web sitemizde yer alan bu bilgiler, bilgilendirme amaçlı olup, eksikler içerebilir. Ayrıntılı bilgi için Elektrik Piyasasında Lisanssız Üretime İlişkin Yönetmeliğe, ilgili Şebeke İşletmecisine ve kurumlara başvurulmalıdır.  Ayrıca EPDK’nın epdlisanssiz@epdk.org.tr e-mail adresine de danışılabilir.

Güncelleme Tarihi: Ekim 2019

  • Kimler Lisanssız Üretim Yapabilir? Hangi Kaynaklardan Lisanssız Üretim Yapılabilir?

    Elektrik aboneliği olan her gerçek veya tüzel kişi lisanssız elektrik üretim tesisi kurabilir. Üretim tesisi kuracak gerçek veya tüzel kişilerin üretim tesisleri ile tüketim tesislerinin aynı dağıtım bölgesi içerisinde olması zorunludur.

    Öte yandan bunun dışında, lisanssız yürütülebilecek faaliyetler Kanun’da şu şekilde listelenmiştir (6446 Sayılı Kanun Madde 14)

    a) İmdat grupları ve iletim ya da dağıtım sistemiyle bağlantı tesis etmeyen üretim tesisi

    b) Kurulu gücü azami bir megavatlık yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisi

    (9 Mayıs 2019’da yayımlanan aşağıda verilmiş olan Cumhurbaşkanlığı Kararı ile düzenleme yapılarak şu maddeler eklenerek kapasite 5 MW’a çıkarılmıştır.

    a) Üretimi ile tüketimi aynı ölçüm noktasında olmak üzere, mesken aboneleri için 10 kW'a kadar (10 kW dâhil) ve sanayi, ticarethane ve aydınlatma aboneleri için kurulan çatı ve cephe uygulamalı güneş enerjisi kaynaklı üretim tesisleri ile diğer yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik üretim tesislerinde,

    b) Üretimi ile tüketimi aynı ölçüm noktasında olmak üzere, tarımsal sulama aboneleri ile içme suyu tesisleri ve atık su arıtma tesislerinin ihtiyaçları için ve kamu kurum ve kuruluşları tarafından kurulan çatı, cephe ve arazi uygulamalı yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik üretim tesislerinde,

    c) Üretimi ile tüketimi aynı ölçüm noktasında olma şartı aranmaksızın birden fazla tüketim tesisinin ihtiyacını karşılamak üzere, tüketim tesisi/tesislerinin bağlantı anlaşmalarındaki sözleşme gücü toplamı ile sınırlı olmak kaydıyla, kamu kurum ve kuruluşları tarafından çatı, cephe ve arazi uygulamalı yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik üretim tesislerinde, üretilen ihtiyaç fazlası elektrik enerjisi için Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) tarafından ilan edilen kendi abone grubuna ait perakende tek zamanlı aktif enerji bedeli, tesisin işletmeye giriş tarihinden itibaren on yıl süre ile uygulanır."

     

    "EK MADDE 2- (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bağlantı anlaşması çağrı mektubu almaya hak kazanan lisanssız faaliyet yapabilecek yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesislerinin kurulu güç üst sınırı beş megavata çıkarılmıştır.")

    c) Belediyelerin katı atık tesisleri ile arıtma tesisi çamurlarının bertarafında kullanılmak üzere kurulan elektrik üretim tesisi

    ç) Mikrokojenerasyon tesisleri ile Bakanlıkça belirlenecek verimlilik değerini sağlayan kojenerasyon tesisleri

    d) Ürettiği enerjinin tamamını iletim veya dağıtım sistemine vermeden kullanan, üretimi ve tüketimi aynı ölçüm noktasında olan, yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisi

    e) (Ek: 21/3/2018-7103/84 md.) Bakanlığın görüşü alınarak Kurulun belirleyeceği limitler ile usul ve esaslar çerçevesinde elektrik depolama ve talep tarafı katılımı kapsamında gerçekleştirilen piyasa faaliyetleri

    f) (Ek: 19/4/2018-7139/56 md.) Elektrik aboneliği Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne ait tarımsal sulama amaçlı tesislerin elektrik ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, kurulu gücü tarımsal sulama tesisinin bağlantı anlaşmasındaki sözleşme gücü, birden fazla tesis için tesislerin sözleşme güçleri toplamı ile sınırlı olmak koşuluyla Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından kurulan ve işletilen yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisi

    (5) Sermayesinin yarısından fazlası belediyeye ait olan tüzel kişilerce, belediyeler tarafından işletilen su isale hatları ile atık su isale hatları üzerinde teknik imkânın olması ve DSİ tarafından uygun bulunması hâlinde enerji üretim tesisi kurulabilir. Su isale hattı üzerinde birden fazla belediyenin tahsis hakkı bulunması durumunda, hidroelektrik enerji tesisi ilgili belediyeler arasında yapılacak protokole göre kurulur ve işletilir. Bu fıkra kapsamındaki tesisler için DSİ ile imzalanması gereken su kullanım hakkı anlaşmalarına ilişkin düzenlemeler ve değişiklikler, Elektrik Piyasasında Üretim Faaliyetinde Bulunmak Üzere Su Kullanım Hakkı Anlaşması İmzalanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte üç ay içerisinde yapılır.

    5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanun’un 6A maddesi şu düzenlemeye yer vermiştir:

    Muafiyetli üretim

    Madde 6/A – (Ek: 29/12/2010-6094/4 md.)

                4628 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında kurulacak yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisleri için başvuru yapılması, izin verilmesi,  denetim yapılması ile teknik ve mali usul ve esaslar, Bakanlık, İçişleri Bakanlığı , Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve DSİ’nin görüşleri alınarak EPDK tarafından çıkartılacak bir yönetmelikle düzenlenir. Hidroelektrik üretim tesisleri için su kullanım hakkının verilmesine, DSİ’nin ilgili taşra teşkilatının su rejimi açısından üretim tesisinin yapımında sakınca bulunmadığına ve bağlantının yapılacağı dağıtım şirketinden dağıtım sistemine bağlantı yapılabileceğine dair görüş alınmak kaydıyla, tesisin kurulacağı yerdeki il özel idareleri yetkilidir.(2)

                Bu madde kapsamında yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üreten gerçek ve tüzel kişiler; ihtiyaçlarının üzerinde ürettikleri elektrik enerjisini dağıtım sistemine vermeleri halinde, I sayılı Cetveldeki fiyatlardan on yıl süre ile faydalanabilir. Bu kapsamda dağıtım sistemine verilen elektrik enerjisinin perakende satış lisansını haiz ilgili dağıtım şirketi tarafından satın alınması zorunludur. İlgili şirketlerin bu madde gereğince satın aldıkları elektrik enerjisi, söz konusu dağıtım şirketlerce YEK Destekleme Mekanizması kapsamında üretilmiş ve sisteme verilmiş kabul edilir.

    Yeni yönetmelikte getirilen önemli bir değişiklik, güneş enerjisine dayalı üretim tesislerinin ancak çatı ve cephe uygulaması olarak gerçekleştirilebilecek olmasıdır. (Madde 11)

  • Hangi İzinler Gereklidir? Süreç Nasıl İşlemektedir?
    Hangi İzinler Gereklidir? Süreç Nasıl İşlemektedir?

    Lisanssız üretim yapmak için alınması gereken izinler 12 Mayıs 2019 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 30772 nolu “Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretimine İlişkin Yönetmelik”te düzenlenmiştir.

    Alınacak izinler tesisin hidrolik kaynağa dayalı olup olmadığına göre değişir.

    Hidrolik kaynağa dayalı değilse;

    1.       İLGİLİ ŞEBEKE İŞLETMECİSİNE BAŞVURU

    Şu belgeler hazırlanır

    Hidrolik kaynağa dayalı ise,

    Başvuru, su kullanım hakkı edinimi amacıyla öncelikle tesisin kurulacağı yerin il özel idaresine başvuruda bulunulur.

    İl özel idareleri, üretim tesisinin yapımının su rejimi açısından uygun bulunduğuna dair görüş almak için her takvim ayı içinde alınan bağlantı başvurularını, takip eden ayın ilk beş günü içinde DSİ’nin yetkili bölge müdürlüklerine gönderir. İlgili DSİ birimi, su rejimi açısından uygunluk görüşünü kendisine başvurunun ulaştığı ayı takip eden ayın yirminci gününe kadar sonuçlandırır ve il özel idaresine gönderir. DSİ’nin ilgili birimi tarafından gönderilen görüşün olumlu olması halinde, il özel idaresi olumlu görüşün kendisine ulaştığı ayı takip eden ayın ilk beş günü içerisinde bu görüşü başvuru sahibine gönderir( Lisanssız Üretim Yönetmeliği Madde 9)

    1. İLGİLİ ŞEBEKE İŞLETMECİSİ ve/veya KOMİSYON TARAFINDAN DEĞERLENDİRME

    Şebeke işletmecisi, 10 kW altındaki başvuruları değerlendirir ve sonuçlandırır.

    Diğer başvurular için Teiaş, Tedaş ve ilgili şebeke işletmecisinin birer temsilcisinden oluşur ve oy çokluğu ile karar alır. Komisyon başkanı TEİAŞ temsilcisidir. İlgili şebeke işletmecisinin OSB dağıtım lisansı sahibi tüzel kişi olması halinde komisyon, biri OSB müdürü, diğer iki kişiden en az birisi değerlendirme yapılacak konuda uzman bir personel olmak üzere ilgili OSB çalışanlarından oluşan üç üyeden oluşur ve oy çokluğuyla karar alır. Komisyonca alınan kararlar üyelerce imzalanır ve ilgili dosyalarda muhafaza edilir.

    Başvurular öncelikle evrak yönünden değerlendirilir.

    Üretim yapmak isteyen gerçek veya tüzel kişilerin her takvim ayı içinde alınan yeni başvuruları komisyon tarafından, takip eden ayın ilk on beş günü içerisinde evrak yönünden toplu olarak değerlendirilir ve sonuçlandırılır. Eksik veya yanlış evrak verenlerin başvuruları teknik değerlendirmeye alınmaz.

     Eksik veya yanlışlığın mahiyeti hakkında, başvuru sahibine değerlendirme sonuçlarını takip eden üç işgünü içinde bildirimde bulunularak eksikliklerin başvuruya konu ay sonuna kadar tamamlanması istenir. Eksik belgelerin süresinde tamamlanmaması halinde, başvuru reddedilerek sunulan belgeler bir örneği kalıcı veri saklayıcısına aktarıldıktan sonra başvuru sahibine iade edilir ve hidrolik kaynaklar açısından ilgili il özel idaresine konu hakkında bilgi verilir.

     Evrak yönünden yapılan değerlendirmeye ilişkin sonuçlar, değerlendirme tarihini izleyen işgünü içerisinde eksik ve yanlış yapılan başvurular için açıklamaları da içerecek şekilde ilgili şebeke işletmecisinin internet sayfasında yayınlanır.

     

    2. İLGİLİ ŞEBEKE İŞLETMECİSİNCE BAŞVURULARIN SONUÇLANDIRILMASI

    Evrak yönünden değerlendirme sonrası başvurular teknik yönden değerlendirilir.

    Yönetmeliğin 14.Maddesine göre; 1) Eksiksiz olarak yapıldığı tespit edilen başvurular ile eksik evrak için bildirimde bulunulan ve eksikliklerini başvuruya konu ay içerisinde tamamlayan kişilerin başvuruları komisyon tarafından, evrak yönünden değerlendirme yapılan ayı takip eden ayın ilk on beş günü içinde teknik yönden değerlendirilir. TEİAŞ tarafından arıza akım limitinin aşıldığı bildirilen başvurular teknik değerlendirme yapılmaksızın reddedilir.

    (2) Başvurular trafo merkezlerine göre sınıflandırılır.

    (3) Her bir başvuru bağlantı ve sistem kullanımı açısından diğerlerinden bağımsız ancak bağlantı noktası bakımından birlikte değerlendirilir. Teknik değerlendirme, başvurunun bu Yönetmelik, ilgili teknik mevzuat ile ilgili mevzuata uygunluğu esas alınarak, kurulması planlanan tesisin ölçme ve koruma sistemi açısından değerlendirilmesi yapılarak tamamlanır.

    (4) Teknik değerlendirme sonuçlarından sonra başvurular öncelik değerlendirmesine alınır. Öncelik değerlendirmesinde bağlantı noktası itibarıyla varsa iletim veya dağıtım şebekesi kısıtları dikkate alınarak başvurular sonuçlandırılır.

    (5) Bağlantı noktası itibarıyla bağlantı kısıtlarına tabi olmayan başvurular, teknik değerlendirme sonucu öncelik değerlendirmesine alınmaksızın sonuçlandırılır.

    (6) İlgili şebeke işletmecisi tarafından şebekeye bağlantısı yapılacak olan üretim tesisinin bağlantısına ilişkin öncelik değerlendirmesinde;

    a) Başvuruya konu üretim tesisinin yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı olması,

    b) Başvuruya konu üretim tesisinin kojenerasyon tesisi olması,

    c) Başvuru sahibinin son bir yıl içindeki tüketim miktarının diğer başvurulardan yüksek olması,

    ç) Başvuru sahibinin bağlantı anlaşmasındaki sözleşme gücünün diğer başvurulardan yüksek olması,

    d) Başvuru sahibinin önceden olumlu bağlantı görüşü verilmiş bir başvurusunun olmaması,

    kriterleri sırasıyla uygulanır. Bir yıllık tüketimi olmayan tüketim noktalarının yıllık tüketimleri mevcut aylık tüketimlerinin ortalaması dikkate alınarak yıllık bazda, sadece bir aylık tüketiminin olması halinde bu tüketimi dikkate alınarak yıllık bazda hesap edilir. Bir aylık tüketimi olmayan tüketim noktaları ile inşa aşamasındaki tesisler için yapılan başvurularda proje değerleri dikkate alınarak en yakındaki benzer tüketim noktalarının tüketimlerine göre hesap yapılır. Yapılan değerlendirme sonucunda, birden fazla başvurunun tüm kriterleri sağlaması durumunda ilgili şebeke işletmecisine yapılan başvuru tarihi sıralamaya esas alınır.

    (7) 10 kW altı tesislere ilişkin başvurular için ilgili şebeke işletmecisince, Kurum tarafından belirlenecek usul ve esaslar saklı kalmak kaydıyla, bu madde kapsamında başkaca bir işlem tesis edilmeksizin olumlu bağlantı görüşü oluşturulur.

    Başvuruların teknik değerlendirilmesi sonrasındaki aşama bağlantı görüşü oluşturulması ve bağlantı anlaşmasına çağrı mektubu düzenlenmesidir.

     

    Yönetmeliğin 15. Maddesine göre; sonuçlandırılan başvurular ile ilgili olarak;

    a) Değerlendirmeye ilişkin sonuçlar, değerlendirme tarihini izleyen işgünü içerisinde teknik değerlendirmeye ilişkin açıklamaları da içerecek şekilde ilgili şebeke işletmecisinin internet sayfasında yayınlanır.

    b) Başvuruların sonucu hakkında başvuru sahibine değerlendirme sonuçlarını takip eden üç işgünü içinde yazılı olarak bildirimde bulunulur. Başvurusu reddedilen kişilere yapılacak yazılı bildirimlerde ret gerekçelerine ve teknik değerlendirmelere yer verilir ve belgelerin bir örneği kalıcı veri saklayıcısına aktarıldıktan sonra söz konusu kişilere on işgünü içerisinde iade edilir.

    c) Başvurusu reddedilen kişilerden hidrolik kaynaklara dayalı başvuruda bulunan kişilerle ilgili olarak, internet sayfasında ilanı izleyen beş işgünü içerisinde il özel idaresine bildirimde bulunulur.

    ç) Arıza akım limiti konusunda TEİAŞ’ın olumlu görüş bildirdiği ancak teknik değerlendirme sonucu başvurusu olumsuz bulunan kişiler hakkında 5 işgünü içerisinde TEİAŞ’a bildirim yapılır.

    d) Rüzgar veya güneş enerjisine dayalı başvurular dışında bağlantı başvurusu uygun bulunanların, (a) bendinde belirtilen listenin ilan tarihinden itibaren bir ay içerisinde yazılı olarak başvuruda bulunmaları halinde, bağlantı anlaşmasına çağrı mektubu ilgili şebeke işletmecisi tarafından ilgilisine tebliğ edilir. Bu kapsamda başvuruda bulunmayan başvuru sahiplerinin, olumlu bağlantı görüşleri kendiliğinden geçersiz hale gelir. Hidrolik kaynaklara dayalı başvurular hakkında, ilgili kişilere bağlantı anlaşmasına çağrı mektubunun tebliğ edilmesini izleyen beş işgünü içerisinde ilgili şebeke işletmecisi tarafından il özel idaresine bildirimde bulunulur.

    3.      EİGM VE/VEYA TÜBİTAK TARAFINDAN TEKNİK DEĞERLENDİRME

    Rüzgar ve güneş enerjisine dayalı başvurular için, bir teknik değerlendirme daha yapılması gereklidir. Bu Yönetmeliğin 16. Maddesinde düzenlenmiştir.

     (1) Rüzgar veya güneş enerjisine dayalı başvurulardan; bağlantı başvurusu uygun bulunan başvurulara ait teknik değerlendirme formunda yer alan bilgiler, başvurunun uygun bulunma tarihinden itibaren on işgünü içinde teknik değerlendirme yapılması için EİGM’ye gönderilir. EİGM tarafından teknik değerlendirme otuz gün içerisinde sonuçlandırılır ve teknik değerlendirme raporu ilgili şebeke işletmecisine gönderilir. EİGM’ye gönderilen bilgilerde hata ve/veya eksiklik bulunması durumunda, ilgili şebeke işletmecileri tarafından başvuru sahibine ilgili tespitin yapılmasından itibaren 3 işgünü içerisinde uygunsuzluğun giderilmesi için bildirimde bulunulur. Bildirimi takip eden 10 işgünü içerisinde hata ve/veya eksikliklerin giderilerek ilgili şebeke işletmecisine sunulmaması veya EİGM değerlendirmesi sonucunda teknik değerlendirme raporunun olumsuz olması halinde başvuru belgelerinin bir örneği kalıcı veri saklayıcısına aktarıldıktan sonra başvuru sahibine iade edilir.

    (2) Teknik değerlendirme raporu olumlu olan güneş enerjisine dayalı başvurulara ait bağlantı anlaşmasına çağrı mektubu, ilgili şebeke işletmecisi tarafından olumlu ve olumsuz sonuçlanan başvuruların sonuç listenin ilan tarihinden itibaren bir ay içerisinde ilgili kişilerin yazılı başvurusu üzerine ilgilisine tebliğ edilir. Bu kapsamda başvuruda bulunmayan başvuru sahiplerinin olumlu bağlantı görüşleri kendiliğinden geçersiz hale gelir ve başvuru belgelerinin bir örneği kalıcı veri saklayıcısına aktarıldıktan sonra başvuru sahibine iade edilir.

    (3) Rüzgar enerjisine dayalı başvurulardan teknik değerlendirmesi EİGM tarafından uygun görülen başvurulara ait teknik değerlendirme raporu her ayın beşine kadar EİGM internet sayfasında ilan edilir. İlan tarihinden itibaren başvuru sahibi tarafından otuz gün içerisinde teknik etkileşim izni için TÜBİTAK’ın ilgili birimine başvuruda bulunulur. Söz konusu başvurunun eksiksiz yapıldığına dair belge EİGM’nin ilan tarihinden itibaren otuz gün içerisinde EİGM'ye sunulur. TÜBİTAK’ın ilgili birimine teknik etkileşim izni için eksiksiz başvurulduğuna dair belgenin;

    a) Süresi içerisinde sunulmaması halinde söz konusu başvuru,

    b) Süresi içerisinde sunulması halinde ilgili başvuruya ilişkin kapasitenin teknik etkileşim izni sonucuna kadar bekletilmesi için,

    EİGM tarafından ilgili şebeke işletmecisine bildirilir. Teknik etkileşim izni, teknik değerlendirme raporu ile birlikte EİGM tarafından ilgili şebeke işletmecisine on işgünü içerisinde bildirilir. Teknik değerlendirme raporu ve/veya teknik etkileşim izninin olumsuz olması veya teknik etkileşim izni için eksiksiz başvurulduğuna dair belgenin süresi içerisinde sunulmaması halinde başvuru belgelerinin bir örneği kalıcı veri saklayıcısına aktarıldıktan sonra ilgili şebeke işletmecisince başvuru sahibine iade edilir.

    (4) Teknik etkileşim izni ve teknik değerlendirme raporu olumlu olan rüzgar enerjisine dayalı başvurular için ilgili şebeke işletmecisi tarafından bağlantı anlaşmasına çağrı mektubu düzenlenir. Bağlantı anlaşmasına çağrı mektubu, ilgili şebeke işletmecisi tarafından beşinci fıkraya konu listenin ilan tarihinden itibaren bir ay içerisinde ilgili kişilerce yazılı olarak başvuruda bulunmaları halinde ilgilisine tebliğ edilir. Bu kapsamda başvuruda bulunmayan başvuru sahiplerinin olumlu bağlantı görüşleri kendiliğinden geçersiz hale gelir ve başvuru belgelerinin bir örneği kalıcı veri saklayıcısına aktarıldıktan sonra başvuru sahibine iade edilir.

    (5) Birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkra hükümleri kapsamında olumlu ve olumsuz sonuçlanan başvurulara ilişkin bilgiler gerekli açıklamaları da içerecek şekilde düzenli olarak aylık bazda ilgili şebeke işletmecisinin internet sayfasında ilan edilir.

    (6) İlgili şebeke işletmecisi tarafından oluşturulan bağlantı anlaşmasına çağrı mektuplarında bu Yönetmeliğin hangi hükmü uyarınca belge düzenlendiği açıkça ifade edilir. Bu belgede ihtiyaç fazlası enerjinin hangi hüküm uyarınca değerlendirileceği de ayrıca belirtilir.

    4. PROJE ONAYI VE BAĞLANTI ANLAŞMASI İMZASI

    Bağlantı anlaşmasına çağrı mektubu alan başvuruların üretim tesisi ve bağlantı hattı projelerini Bakanlık veya ilgili kuruma onaylatmaları gereklidir. Bununla ilgili düzenleme 17. Madde’de yer almaktadır:

     (1) Kendisine bağlantı anlaşmasına çağrı mektubu tebliğ edilenlere, bağlantı anlaşmasına çağrı mektubunun tebliğ tarihinden itibaren yüz seksen gün süre verilir. Bağlantı anlaşmasına çağrı mektubu sahipleri söz konusu sürenin ilk doksan günü içerisinde üretim tesisi ve varsa bağlantı hattı projesini Bakanlık veya Bakanlığın yetki verdiği kurum ve/veya tüzel kişilerin onayına sunar. Doksan gün içerisinde proje onayı için başvuruda bulunmayan gerçek veya tüzel kişilerin bağlantı başvuruları geçersiz sayılarak sunmuş oldukları belgeler kendilerine iade edilir.

    (2) İlgili gerçek veya tüzel kişilerin aşağıdaki belgeleri ilgili şebeke işletmecisine 180 gün içerisinde eksiksiz ve usulüne uygun olarak sunmaları halinde, ilgili şebeke işletmecisi kendileriyle otuz gün içerisinde bağlantı anlaşması imzalamakla yükümlüdür:

    a) Üretim tesisinin inşaatına başlanabilmesi için ilgili teknik mevzuat çerçevesinde alınması gereken proje onayı.

    b) Hidrolik kaynaklara dayalı başvurularda su kullanım hakkı anlaşması.

    (3) İkinci fıkrada belirlenen belgeleri zamanında edinemeyen başvuru sahiplerine, birinci fıkrada belirlenen süreler içerisinde yazılı olarak ilgili şebeke işletmecisine başvurması ve bu başvuruda üretim tesisi ve varsa bağlantı hattı projesini Bakanlık veya Bakanlığın yetki verdiği kurum ve/veya tüzel kişiye birinci fıkrada tanımlanan süre içerisinde sunduğunu belgelerle tevsik etmesi şartıyla, ilgili şebeke işletmecisi tarafından yüz seksen gün ilave süre verilir.

    (4) Birinci fıkrada tanımlanan süreler içerisinde veya kendisine üçüncü fıkra kapsamında ek süre verilen başvuru sahiplerinin, verilen ek süre sonuna kadar söz konusu belgeleri ilgili şebeke işletmecisine sunamamaları halinde ilgili gerçek veya tüzel kişiler, bağlantı anlaşması imzalama hakkını kaybeder ve mevcut belgeleri kendilerine iade edilir.

    (5) Bağlantıya ilişkin mülkiyet ve işletme sınırları, bağlantı anlaşmasında belirlenir.

    EPDK tarafından yayımlanmış Bağlantı Anlaşması

    En güncel dokümanlar için www.epdk.gov.tr

  • İhtiyaç fazlası elektrik nereye nasıl satılabilir?
    İhtiyaç fazlası elektrik nereye nasıl satılabilir?

    Lisanssız üretim yapan her tesisin ihtiyaç fazlası elektriğini satması mümkün değildir. Ancak aşağıda belirtilen tesisler ihtiyaç fazlası elektriği satabilirler.

    Mikrokojenerasyon tesisleri ve Belediyelerin katı atık tesisleri ile arıtma tesisi çamurlarının bertarafında kullanılmak üzere kurulan yenilenebilir enerji kaynakları dışında kalan diğer kaynaklara dayalı üretim tesisleri ihtiyaç fazlası elektriklerini YEK Kanununa ekli 1 sayılı cetvelde belirtilen en düşük teşvik bedeli ile görevli tedarik şirketine 10 yıl boyunca satabilirler.

    Kurulu gücü bir megavat’a kadar olan yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisleri, yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı Belediyelerin katı atık tesisleri ile arıtma tesisi çamurlarının bertarafında kullanılmak üzere kurulan üretim tesisleri ile  sermayesinin yarısından fazlası doğrudan veya dolaylı olarak belediyeye ait olan tüzel kişilerce, belediyeler tarafından işletilen su isale hatları ile atık su isale hatları üzerinde teknik imkanın olması ve DSİ tarafından uygun bulunması halinde kurulan üretim tesisleri ihtiyaç fazlası elektriklerini YEK Kanununa ekli 1 sayılı cetvelde kaynak bazında belirlenen teşvik bedeli ile 10 yıl boyunca görevli tedarik şirketine satabilirler ve Yekdem kapsamında işlem tesis edilir.

    İlgili şebeke işletmecisi, sisteme verilen günlük toplam veriş ve çekişleri bir araya getirerek fatura dönemi bazında dağıtım sistemine verilen ihtiyaç fazlası elektrik enerjisi miktarını hesaplar ve her ayın ikisine kadar ilgili görevli tedarik şirketine bildirir. İlgili şebeke işletmecisi, kendi Şebekelerindeki lisanssız üreticilere ilişkin toplam ihtiyaç fazlası üretim miktarını piyasa işletmecisine Piyasa Yönetim Sistemi vasıtası ile her ayın dördüne kadar saatlik bazda bildirir. Görevli tedarik şirketi, Mikrokojenerasyon tesisleri ve Belediyelerin katı atık tesisleri ile arıtma tesisi çamurlarının bertarafında kullanılmak üzere kurulan üretim tesislerinden yenilenebilir kaynaklara dayalı olanlar dışında diğer kaynaklara dayalı olarak kurularak üretim sistemine verilen ihtiyaç fazlası enerji miktarının birim kWh’ı için YEK Kanununa ekli I sayılı Cetvelde belirlenen en düşük teşvik miktarından ödeme yapar. Ödeme Türk Lirası üzerinden yapılır. I sayılı Cetvelde belirlenen dövizin TL’ye çevrilmesinde enerjinin sisteme verildiği gündeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz alış kuru kullanılır. Burada ilgili kişinin fatura düzenlemesi gereklidir.

    I Sayılı Cetvel

    (29/12/2010 tarihli ve 6094 sayılı Kanunun hükmüdür.)

    Yenilenebilir Enerji Kaynağına Dayalı Üretim Tesis Tipi

    Uygulanacak Fiyatlar

    (ABD Doları cent/kWh)

    a. Hidroelektrik üretim tesisi

    7,3

    b. Rüzgar enerjisine dayalı üretim tesisi

    7,3

    c. Jeotermal enerjisine dayalı üretim tesisi

    10,5

    d. Biyokütleye dayalı üretim tesisi (çöp gazı dahil)

    13,3

    e. Güneş enerjisine dayalı üretim tesisi

    13,3

    Görevli tedarik şirketi, Kurulu gücü bir megavat ve/veya üstüne kadar olan yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisleri ile yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı olarak kurulmuş olan Belediyelerin katı atık tesisleri ile arıtma tesisi çamurlarının bertarafında kullanılmak üzere kurulan üretim tesisleri ile Sermayesinin yarısından fazlası doğrudan veya dolaylı olarak belediyeye ait olan tüzel kişilerce, belediyeler tarafından işletilen su isale hatları ile atık su isale hatları üzerinde teknik imkanın olması ve DSİ tarafından uygun bulunması halinde kurulan üretim tesislerinden üretilen ihtiyaç fazlası enerji miktarının birim kWh’ı için YEK Kanununa ekli I sayılı Cetvelde kaynak bazında belirlenen teşvik miktarı kadar ödeme yapar. Ödeme, Türk Lirası üzerinden yapılır. I sayılı Cetvelde belirlenen dövizin TL’ye çevrilmesinde enerjinin sisteme verildiği gündeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz alış kuru kullanılır. Kaynak bazında toplam bedeli belirleyerek piyasa işletmecisine bildirir, ve piyasa işletmecisinin kendisine yapacağı ödemeyi, üreticilere öder.

    Eğer, lisanssız üretim ekipmanlarında yerli üretim söz konusuysa, Görevli tedarik şirketleri satın almakla yükümlü oldukları enerji miktarı için her bir üreticiye her bir fatura döneminde yapacağı yerli ürün kullanımını destekleme bedelini, belirlenen ihtiyaç fazlası üretim miktarını YEK Kanununa ekli II sayılı Cetvelde belirlenen fiyatlardan yararlanarak Bakanlıkça YEK Kanununun 6/B maddesi uyarınca çıkarılan yönetmeliğe göre hesaplanmış destek fiyatıyla çarparak belirler.

    Bir tüketim tesisi için yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı birden fazla üretim tesisi kurulması halinde yerli ürün kullanım desteği, her bir üretim tesisinden sisteme verilen ihtiyaç fazlası enerji için birinci fıkra hükümleri ayrı ayrı uygulanarak bulunur.

    Lisanssız üretim tesisleri, bu teşvikten geçici kabulünün yapıldığı tarihten itibaren beş yıl süreyle yararlanabilir.

     

    II Sayılı Cetvel

    (29/12/2010 tarihli ve 6094 sayılı Kanunun hükmüdür.)

    Tesis Tipi

    Yurt İçinde Gerçekleşen İmalat

    Yerli Katkı İlavesi

    (ABD Doları cent/kWh)

    A- Hidrolelektrik üretim tesisi

    1- Türbin

    1,3

    2- Jeneratör ve güç elektroniği

    1,0

    B- Rüzgar enerjisine dayalı üretim tesisi

    1- Kanat

    0,8

    2- Jeneratör ve güç elektroniği

    1,0

    3- Türbin kulesi

    0,6

    4- Rotor ve nasel gruplarındaki mekanik aksamın tamamı (Kanat grubu ile jeneratör ve güç elektroniği için yapılan ödemeler hariç.)

    1,3

    C- Fotovoltaik güneş enerjisine dayalı üretim tesisi

    1- PV panel entegrasyonu ve güneş yapısal mekaniği imalatı

    0,8

    2- PV modülleri

    1,3

    3- PV modülünü oluşturan hücreler

    3,5

    4- İnvertör

    0,6

    5- PV modülü üzerine güneş ışınını odaklayan malzeme

    0,5

    D- Yoğunlaştırılmış güneş enerjisine dayalı üretim tesisi

    1- Radyasyon toplama tüpü

    2,4

    2- Yansıtıcı yüzey levhası

    0,6

    3- Güneş takip sistemi

    0,6

    4- Isı enerjisi depolama sisteminin mekanik aksamı

    1,3

    5- Kulede güneş ışınını toplayarak buhar üretim sisteminin mekanik aksamı

    2,4

    6- Stirling motoru

    1,3

    7- Panel entegrasyonu ve güneş paneli yapısal mekaniği

    0,6

    E- Biyokütle enerjisine dayalı üretim tesisi

    1- Akışkan yataklı buhar kazanı

    0,8

    2- Sıvı veya gaz yakıtlı buhar kazanı

    0,4

    3- Gazlaştırma ve gaz temizleme grubu

    0,6

    4- Buhar veya gaz türbini

    2,0

    5- İçten yanmalı motor veya stirling motoru

    0,9

    6- Jeneratör ve güç elektroniği

    0,5

    7- Kojenerasyon sistemi

    0,4

    F- Jeotermal enerjisine dayalı üretim tesisi

    1- Buhar veya gaz türbini

    1,3

    2- Jeneratör ve güç elektroniği

    0,7

    3- Buhar enjektörü veya vakum kompresörü

    0,7

  • Lisanssız Üretim Maliyeti Ne Kadardır?
    Lisanssız Üretim Maliyeti Ne Kadardır?

    Lisanssız üretimde maliyet hesaplaması her bir üretim sistemi için şu temelde yapılmalıdır:

    1.       Yatırım maliyeti: 

    a.       Tesis geliştirme maliyetleri

                                                                   i.       Başvuru ücretleri

                                                                 ii.      Vergiler,

                                                                iii.      Projelendirme ücretleri

                                                               iv.      Danışmanlık ücretleri

    b.      Tesis ekipman, kablolama ve bağlantı bedeli,

    c.       Tesis kurulum ücreti

    d.      Sayaç bedeli,

    e.      Arazi satın alım, kiralama bedeli

    2.       İşletme maliyeti: Bakım-onarım maliyeti,  sistem kullanım bedeli, eğer kredi alınmışsa kredi faizleri, görevli tedarik şirketine ödenecek yıllık işletim bedeli [ 2014 yılı için EPDK 0 TL olarak belirlemiştir]

    Tüm bu faktörler göz önüne alınarak bir hesaplama yapılabilir. Uluslararası Yenilenebilir Enerji Ajansı’nın raporuna [2013] göre yenilenebilir enerji kaynaklarından üretim ve yatırım maliyetleri şu şekilde verilmektedir:

    Şekil.1 2012 ve 2020 yılı için yenilenebilir enerji teknolojilerinden Seviyelendirilmiş Enerji Maliyeti [Seviyelendirilmiş enerji maliyeti, belli bir teknoloji için hayat boyu maliyetinin hayat boyu elektrik üretimine oranı olup, %10’luk sermaye maliyeti ile belli bir yıldaki değere getirilmiş halidir. ]

    Şekil.2 Yenilenebilir Enerji Teknolojileri İçin Yatırım Maliyeti

    Ayrıntılı bilgiye raporun tamamından ulaşılabilir:
    https://www.irena.org/menu/index.aspx?mnu=Subcat&PriMenuID=36&CatID=141&SubcatID=277

  • Lisanssız Üretimde Dikkat Etmem Gereken Diğer Hususlar Nelerdir?
    Lisanssız Üretimde Dikkat Etmem Gereken Diğer Hususlar Nelerdir?
    • Tebliğe göre, tesis edilecek elektrik üretim tesisi ve bağlantı ekipmanında kullanılan malzemeler ilgili standartlara göre imal edilmiş, garanti kapsamında ve son beş yıl içerisinde üretilmiş olmalıdır.
       
    • Tebliğe göre, geçiçi kabul öncesi ve geçici kabul işlemleri süresinde ve test işlemleri süresince şebekeye verilen elektrik enerjisi için bedel ödenmez.
       
    • İl özel idaresine eksik ve/veya yanlış evrak sunulursa, başvuru reddedilir, Şebeke işletmeci ise eksikliklerin tamamlanması için 10 gün süre verir.
       
    • DSİ bölge müdürlükleri de belgeler eksik ise değerlendirmeye almaz.
       
    • Lisanssız üretim yapacağınız cihaz ve sistem Tebliğ’in teknik hükümlerindeki temel standartlarına uymalı, uygun uzaktan izleme ve kontrol sistemine sahip olmalı [50 kWe’den büyük ise], uygun topraklama sistemi olmalı, uygun ölçme sistemine sahip olmalıdır, sisteme bağlantı ve devreye alma şartlarını yerine getirmeli, periyodik kontrol yaptırılmalı ve bu şebeke işletmecisine iletilmelidir.
       
    • Yönetmelik ve bu Tebliğ kapsamında üretim tesisi kuran kişiler üretim tesisi ile aynı yerde bulunan tüketim tesisinde tüketemedikleri enerji miktarını uhdelerindeki, üretim tesisi ile aynı yerde bulunmayan tüketim tesisinde ya da tesislerinde tüketebilirler. Bu durumdaki kişiler üretim tesisi ile aynı yerde bulunmayan ancak uhdelerindeki tüketim tesislerinde tükettikleri enerji miktarı için ayrıca sistem kullanım bedeli de öderler.
       
    • Ürettiği enerjinin tamamını iletim veya dağıtım sistemine vermeden kullanan, üretimi ve tüketimi aynı ölçüm noktasında olan, yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisleri ile Bakanlıkça belirlenecek verimlilik değerini sağlayan kategorideki kojenerasyon tesislerinde üretilen enerjinin sisteme verilmesi halinde, söz konusu enerji miktarı ilgili mevzuat uyarınca, YEKDEM kapsamında değerlendirilir. Ancak bu enerji miktarı piyasa işletmecisi ve görevli tedarik şirketi tarafından ödemeye esas alınmaz.
       
    • Bir tüketim tesisi için farklı yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı birden çok üretim tesisinin kurulması halinde sisteme verilen ihtiyaç fazlası enerjinin hangi üretim tesisinden verildiğinin tespit edilememesi durumunda, bu tesislerden sisteme verilen enerji YEK Kanunu eki I sayılı Cetvelde bu üretim tesislerinde kullanılan yenilenebilir enerji kaynakları için yer alan fiyatlardan en düşük olan kaynak fiyatından YEKDEM kapsamında değerlendirilmek üzere satın alınır.
       
    • Aynı tarife grubundaki bir veya birden fazla gerçek ve/veya tüzel kişi, Yönetmelik ve bu Tebliğ kapsamında üretim tesisi kurmak amacıyla, uhdesindeki/uhdelerindeki tesislerde tüketilen elektrik enerjisi için tüketimlerini birleştirebilirler. Bir dağıtım bölgesinde kurulu tüketim tesisi ya da tesislerinin tüketimleri OSB dağıtım şebekesi içindeki bir tüketim tesisi ile birleştirilemez. Tüketimi birleştirilecek tesislerin, üretim tesisinin kurulacağı dağıtım bölgesi içinde olması zorunludur.
       
    • Lisanssız üretim üretim yapan gerçek ve tüzel kişiler;
      a) Üretim ve tüketim tesislerinin aynı yerde olması halinde sisteme verdiği veya sistemden çektiği net enerji miktarı için,
      b) Üretim ve tüketim tesislerinin aynı yerde olmaması halinde sisteme verdiği ve sistemden çektiği enerji miktarları için ayrı ayrı,
      sistem kullanım bedeli öder.
       
    • Lisanssız üretim tesisleri için Kurum tarafından herhangi bir kamulaştırma işlemi yapılmaz.
  • Lisanssız Üretim Yapmayı Planlıyorum, Hangi Trafoya Bağlantı İçin Başvurabileceğimi Nereden Öğrenebilirim?

    Lisanssız Üretim Yapmayı Planlıyorum, Hangi Trafoya Bağlantı İçin Başvurabileceğimi Nereden Öğrenebilirim?

    Dağıtım şirketleri ile OSB dağıtım lisansı sahibi tüzel kişiler, ilgili dağıtım bölgesinde bu Yönetmelik çerçevesinde trafo merkezi bazında dağıtım sistemine bağlanabilecek üretim tesisi kapasitelerini içinde bulunulan yıl için, Ocak, Nisan, Temmuz ve Eylül aylarının ilk haftası içerisinde kendi internet sayfalarında yayımlamakla yükümlüdür.

  • Lisanssız Üretimde Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmenliği Kapsamında Belge Hangi Üretim Kaynakları İçin Gereklidir?
    Lisanssız Üretimde Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmenliği Kapsamında Belge Hangi Üretim Kaynakları İçin Gereklidir?

    Bu yönetmeliğe göre iki kapsam bulunmaktadır;

    1.       Çevresel etki değerlendirmesi uygulanacak projeler

    2.       Seçme ve eleme kriteri uygulanacak projeler


    Enerji projeleriyle ilgili şu sınıflandırma yapılabilir:

    Çevresel etki değerlendirmesi uygulanacak projeler- EK 1

    Termik güç santralleri:

    a) Toplam ısıl gücü 300 MWt (Megawatt termal) ve daha fazla olan termik güç santralleri ile diğer yakma sistemleri,

    b) Nükleer güç santralleri veya diğer nükleer reaktörlerin kurulması veya sökümü (maksimum gücü sürekli termik yük bakımından 1 kilovatı aşmayan, atom çekirdeği parçalanabilen ve çoğalan maddelerin dönüşümü, üretimi amaçlı araştırma projeleri hariç)

    Elektrik enerjisi üretimi amacıyla kurulan su depolama tesisleri (Göl hacmi 10 milyon m3 ve üzeri olan baraj veya göletler).

    Kurulu gücü 25 MWm ve üzeri olan hidroelektrik santralleri.

    Türbin sayısı 20 ve üzeri olan rüzgar enerji santralleri.

    Jeotermal enerji santralleri:

    Elektrik enerjisi üretilmesi amacıyla jeotermal kaynağın çıkartılması (Isıl kapasitesi 25 MWe ve üzeri).

    Elektrik enerjisi üretilmesi amacı dışında jeotermal kaynağın çıkartılması veya kullanılması (Isıl kapasitesi 25 MWt ve üzeri).

    Güneş enerjisi santralleri (kapladığı alan 20 hektar ve üzeri).

    154 kV (kilovolt) ve üzeri gerilimde 15 km’den uzun enerji iletim hatları.

    Seçme ve eleme kriteri uygulanacak projeler- EK.2

    (Ek–1’de Yer Alan Alt Sınırlar Bu Listede Üst Sınır Olarak Alınır)

    154 kV ve üzeri gerilimde 5 km ve üzeri enerji iletim hatları.

    Kurulu gücü 1-25 MWm arasında olan hidroelektrik enerji santralleri.

    Elektrik enerjisi üretimi amacıyla kurulan su depolama tesisleri (Göl hacmi 5 milyon m3 ve üzeri olan barajlar veya göletler).

    Türbin sayısı 5-20 arası olan rüzgâr enerji santralleri.

    Jeotermal enerji:

    a) Elektrik enerjisi üretilmesi amacıyla jeotermal kaynağın çıkartılması (Isıl gücü 5 MWe ve üzeri),

    b) Elektrik enerjisi üretilmesi amacı dışında jeotermal kaynağın çıkartılması çıkartılması (Isıl gücü 5 MWt ve üzeri).

    Elektrik, gaz, buhar ve sıcak su elde edilmesi için kurulan endüstriyel tesisler (geri kazanım, atık bertarafı ve biyogaz enerji üretim tesisleri dahil, toplam ısıl gücü 20 MWt – 300 MWt arası olanlar).

    Güneş enerjisi santralleri (kapladığı alan 2 hektar ve üzeri).

    Enerji üretimi amacı dışında kurulan su depolama tesisleri (Göl hacmi 5 milyon m3 ve üzeri olan baraj ve göletler).

    EK.2’de yer alan alt sınırların altında santraller Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmenliği kapsamında değildir.
     

  • Lisanssız Üretim Sistemimin Kurulu Güç Kapasitesini Arttırabilir Miyim?

    Lisanssız Üretim Sistemimin Kurulu Güç Kapasitesini Arttırabilir Miyim?

    Hidrolik kaynağa dayalı üretim tesisleri bakımından su kullanım hakkı izin belgesi verilen, diğer kaynaklar bakımından İlgili Şebeke İşletmecisi tarafından kendisi için Bağlantı Anlaşmasına Çağrı Mektubu düzenlenen gerçek veya tüzel kişiler tarafından, İlgili Şebeke İşletmecisi ile bağlantı anlaşması imzalanana kadar kurulu güç değişikliği talebinde bulunulamaz.

    Bağlantı anlaşması imzalanan üretim tesislerinde kurulu güç artışı talebinde bulunulması halinde, ilgili talep söz konusu talebin yapıldığı ayda yapılan diğer tüm başvurular ile birlikte değerlendirilir. Bu kapsamda;

    a) Söz konusu talebe İlgili Şebeke İşletmecisi tarafından olumsuz görüş verilmesi veya önerilen alternatif bağlantı görüşünün ilgili gerçek veya tüzel kişi tarafından kabul edilmemesi halinde, başvuru sahibine ait mevcut bağlantı anlaşmasının geçerliliği devam eder.

    b) Söz konusu talebe İlgili Şebeke İşletmecisi tarafından olumlu görüş verilmesi veya önerilen alternatif bağlantı görüşünün ilgili gerçek veya tüzel kişi tarafından kabul edilmesi halinde, kabul edilme tarihinden itibaren otuz gün içerisinde üretim tesisinin projesi tadil edilerek ikinci fıkra çerçevesinde Bakanlık veya Bakanlığın yetki verdiği kurum ve/veya tüzel kişilerin onayına sunulur. Proje onayının tamamlanmasından itibaren otuz gün içerisinde ilgili bağlantı anlaşması yeni kurulu güce göre revize edilir. İlgili gerçek veya tüzel kişinin süresi içerisinde anlaşmayı imzalamaktan imtina etmesi halinde, kurulu güç artışı talebine ilişkin bağlantı görüşü kendiliğinden geçersiz hale gelir. Bu durumda ilgili kişinin başvuruda sunduğu belgeler kendisine iade edilir.

    Kurulu güç artışına ilişkin talebin olumlu bulunması halinde, ilgili üretim tesisinin tamamlanması için 24 üncü maddenin birinci fıkrasında belirlenen sürelere ilave olarak altı ay ek süre verilir.

    Kurulu güç artışı talebine, üretim tesisinin geçici kabulü yapılana kadar sadece bir defa izin verilebilir.

  • Lisanssız Üretim Tesisini Devredebilir Miyim?

    Lisanssız Üretim Tesisini Devredebilir Miyim?

    Geçici kabulü yapılmış olmak kaydıyla, Lisanssız Üretim Yönetmeliği kapsamındaki üretim tesisi; satış, devir veya diğer bir düzenleme ile bu Yönetmelik veya İlgili Mevzuat kapsamında üretim faaliyeti göstermek isteyen başka bir gerçek veya tüzel kişiye devredilebilir.

    Üretim tesisini devredecek ve devir alacak gerçek veya tüzel kişiler, devir işlemi gerçekleşmeden önce eşzamanlı olarak İlgili Şebeke İşletmecisine başvuruda bulunur. İlgili Şebeke İşletmecisi, yapılan başvuruları devir için gerekli belgelerin tam ve eksiksiz olması halinde otuz gün içerisinde sonuçlandırır. Devir işlemi, devir alacak gerçek veya tüzel kişinin bağlantı anlaşması ve sistem kullanım anlaşmasını imzalamadığı sürece, İlgili Şebeke İşletmecisi nezdinde geçerlilik kazanmaz.

    Hidrolik kaynaklara dayalı üretim tesisleri açısından yapılacak devirlerde ikinci fıkrada belirtilen iş ve işlemlere ek olarak, ayrıca devir işleminden önce ilgili su kullanım hakkı izin belgesinin devir alacak gerçek veya tüzel kişi adına düzenlendiğinin belgelenmesi zorunludur. Yapılacak olan devir işlemlerinde bağlantı ve sistem kullanım anlaşmaların imzalanmasından önce söz konusu izin belgesi, İlgili Şebeke İşletmecisine sunulur.

    Lisanssız üretim kapsamındaki bir üretim tesisi için bankalar ve/veya finans kuruluşları tarafından sınırlı veya gayri kabili rücu proje finansmanı sağlanması halinde, sözleşme hükümleri gereği, bankalar ve/veya finans kuruluşları İlgili Şebeke İşletmecisine gerekçeli olarak bildirimde bulunarak, Lisanssız Üretim Yönetmeliğinin öngördüğü şartlar çerçevesinde önerecekleri bir başka gerçek veya tüzel kişiye ilgili üretim tesisine ilişkin tüm yükümlülükleri üstlenmek şartıyla söz konusu üretim tesisinin devredilmesini ve ilgili gerçek veya tüzel kişi ile bağlantı ve sistem kullanım anlaşması imzalanmasını talep edebilir. Sözleşme hükümlerine aykırılığın belgelenmesi halinde, bankalar ve/veya finans kuruluşları tarafından bildirilen gerçek veya tüzel kişi ile üretim tesisi devri kapsamında bağlantı ve sistem kullanım anlaşmaları imzalanır. Bu fıkra kapsamında yapılan devir işlemlerinin, devir işleminin gerçekleştirildiği tarihten itibaren on iş günü içerisinde İlgili Şebeke İşletmecisi tarafından Kuruma bildirilmesi zorunludur. Geçici kabul yapılmış olması şartı, bu tesisler için uygulanmaz.

  • Lisansa Konu Bir Üretim Tesisinin Lisanssız Üretim Faaliyeti Kapsamına Alınması Mümkün Müdür?

    Lisansa Konu Bir Üretim Tesisinin Lisanssız Üretim Faaliyeti Kapsamına Alınması Mümkün Müdür?

    Lisansa konu bir üretim tesisinin bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde lisanssız üretim faaliyeti kapsamına alınması ilgili üretim tesisinin;

    a) Geçici kabulü yapılarak işletmeye geçmiş olması,

    b) Lisanssız Üretim Yönetmeliği kapsamında sayılan üretim tesisleri kapsamında olması,

    c) Başvuruda bulunan gerçek veya tüzel kişinin, tüketiminin tamamını veya bir kısmını ilgili üretim tesisinden karşılayacağı mevcut bir tüketim tesisinin olması,

    şartlarının birlikte sağlanması halinde mümkündür.

    Bu tanıma uyan gerçek veya tüzel kişiler; Lisanssız Üretim Yönetmeliği çerçevesinde lisanssız üretim faaliyetinde bulunmak istemeleri halinde, ilgili kişinin uhdesindeki üretim tesisi ile ilişkilendirilecek aynı kişi uhdesindeki tüketim tesisi veya tesislerine ilişkin belgeler ile birlikte üretim tesisinin bulunduğu bölgede yer alan İlgili Şebeke İşletmecisine başvuruda bulunur. Bu kapsama giren üretim tesisi sahibi gerçek veya tüzel kişinin lisansına kayıtlı olan bağlantı noktasına ilişkin bağlantı hakkı korunur. İlgili Şebeke İşletmecisi, bu fıkra kapsamında yapılan başvuruları bu Yönetmelik çerçevesinde gerekli belgelerin tamamlandığı tarihten itibaren otuz gün içerisinde sonuçlandırır.

  • Konuyla İlgili Detaylı Bilgiyi Hangi Kuruluşlardan Alabilirim?

© 2024 Artı Enerji A.Ş.

Web Design Aslihan.Net

Site içi arama

Koru Mah., Akmeşe Sok. No:4, Çayyolu  ANKARA
+90 312 466 60 70
info@artienerji.com.tr